Inception (2010)


inception

Pretendent la titlul de cel mai bun film al anului, Inception este cea mai nouă producţie a regizorului britanic Christopher Nolan. Inspirat de lucrările scriitorului de literatură supra-realistă Jorge Luis Borges, Nolan este şi autorul scenariului. Presupun că acest lucru nu mai surprinde pe nimeni, ţinând cont că el este autorul scenariilor din fiecare film al său.

Ideea principală a filmului o reprezintă abilitatea de controla visele pentru a obţine şi pentru a implanta diverse informaţii în subconştient. Astfel o echipă formată din specialişti în călătorii în “lumea viselor” încearcă să pătrundă în mintea unui tânăr om de afaceri pentru a-i planta o idee ce-l va avantaja pe principalul său competitor. Pentru a duce la îndeplinire această sarcină liderul echipei, Cobb, recurge la un plan foarte sofisticat. Imprevizibilitatea amintirilor sale poate fi totuşi o problemă. Însă balanţa este echilibrată de către motivaţia sa.

 

Cu toate că nu-mi place să fiu în asentiment cu majoritatea, trebuie să recunosc de această dată că Inception mi-a depăşit aşteptările. Este probabil cel mai bun film comercial al ultimilor ani. Dar uitându-mă pe portofoliul lui Nolan poate că n-ar trebui să fiu atât de surprins. De la un om care a regizat filme precum Memento şi The Prestige nu poţi să ai decât pretenţii. Tot el este şi autorul filmelor Batman Begins şi The Dark Knight, dar pe acestea nu le-am gustat cu aceeaşi plăcere dat fiind faptul că nu mă prea atrag filmele ce au la bază benzile desenate. Chiar dacă sunt subiectiv consider că şi aceste 2 filme au fost destul de bine realizate. De aici pot să trag o concluzie de care nu cred că am să mă tem pe viitor, şi anume aceea că regizorul britanic este unul dintre cei mai profesionişti cineaşti în activitate.

Înainte de a vedea filmul am auzit vorbindu-se în stânga şi-n dreapta cum că Inception este foarte încâlcit şi că este greu de înţeles. Mie nu mi s-a părut că situaţia stă chiar aşa. Ce-i drept scenariul e destul de sofisticat, dar asta nu înseamnă că filmul trebuie vizionat cu superficialitate. Nu trebuie uitat că detaliile sunt mereu cele mai fascinante componente ale unui film. De fapt chestia asta nu se verifică doar în cazul filmelor, ci se poate chiar generaliza.

La Inception mi-au plăcut multe lucruri, dar probabil că cel mai mult m-a impresionat profunzimea sa. Nu numai că te face să te gândeşti mai bine la starea subconştientului din timpul somnului, dar îţi stimulează şi imaginaţia. Iar asta este o caracteristică de bază a filmelor SF. Din păcate multe dintre acestea fie nu au utilizat îndeajuns această parte, fie au încercat să dezvolte un subiect folosindu-se de clişee ieftine ce prind la public.

În rest mi-a mai plăcut atitudinea optimistă a filmului, dar şi coloana sonoră. Hans Zimmer este ca şi Christopher Nolan unul dintre cei mai buni din branşa sa. De asemenea mi-a mai plăcut şi naturaleţea actorilor. Totuşi o distribuţie ce-l are în componenţă pe Leonardo DiCaprio nu cred că poate să dezamăgească. Am mai spus-o şi probabil că am să mă mai repet, dar acest actor nu poate să facă un rol prost. Iar printre calităţile ce i le mai apreciez se află şi inspiraţia de care dă dovadă în alegerea filmelor. Nu ţin minte să fi văzut un film prost în care acesta să fi jucat.

În fine, din distribuţie mai fac parte şi alţi actori importanţi sau care sunt în plin proces de afirmare. Câţiva dintre aceştia sunt Michael Caine, Joseph Gordon-Levitt, Ellen Page, Marion Cotillard, Ken Watanabe, Cillian Murphy, Tom Hardy şi Pete Postlethwaite. Probabil că vă descurcaţi şi singuri să-i grupaţi în categoriile respective. Tot ce mai am de spus în această privinţă este că am rămas impresionat de melanjul acesta de experienţă şi tinereţe. Este o formulă ce întotdeauna a avut succes.

În final nu pot decât să recomand pelicula regizată de Nolan. În ciuda campaniei agresive ce se derulează în ziua de astăzi în jurul filmelor americane, Inception este un film prea bun pentru a fi evitat.

Nota IMDb: 9.1

Nota Movie Feeds: 9

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

