Le Concert (2009)


 

Lansat cu surle şi trâmbiţe la sfârşitul anului trecut, Le Concert este o co-producţie româno-franceză în regia lui Radu Mihăileanu. Filmul a obţinut deja 2 premii importante la festivalul César pentru coloana sonoră. În mare parte aceasta reprezintă punctul forte al peliculei.

La 30 de ani după ce a fost îndepărtat într-un mod grosolan din peisajul muzical, Andrei Filipov interceptează o ofertă a Teatrului Châtelet pentru un concert al orchestrei Bolshoi din Moscova. Astfel Filipov începe să-şi caute membrii fostei orchestre, desfiinţată între timp. „Maestrul” este sprijinit din toate părţile, dar singurul ce se îndoieşte de izbândă este chiar el, dirijorul orchestrei.

Le Concert nu este un film senzaţional şi nici măcar nu este aproape de acest stadiu. Este doar un film comercial ce s-a bucurat de fonduri „grase” şi ce a fost sprijinit de o campanie de marketing bine direcţionată a producătorilor francezi. Pelicula este plină de clişee şi greşeli mai mult sau mai puţin intenţionate ale realizatorilor. Spre exemplu ruşii au fost prezentaţi întocmai întru stereotipurile bine cunoscute drept beţivi şi neserioşi. La fel este şi cazul evreilor şi al ţiganilor, mereu puşi pe un câştig rapid şi uşor.

Părerea mea este că Radu Mihăileanu eşuează în încercarea de a crea un film mai profund decât ar fi fost cazul. Sunt îmbinate mai multe elemente ce parcă nu reuşesc să formeze acea omogenitate de care era nevoie. De aceea consider că laudele aduse filmului nu sunt justificate. Scenele cvasi-emoţionante apar după ce în prealabil filmul a beneficiat de o abundenţă de momente mai mult sau mai puţin comice. Bineînţeles nici umorul nu este unul de calitate, mergând mai mult pe clişeele de care vorbeam ceva mai devreme.

Poate că unul dintre singurele merite ale lui Mihăileanu este că a reuşit să atragă atenţia publicului francez asupra acestei producţii. Cunoaştem foarte bine suspiciunea de care dau dovadă francezii în privinţa spaţiului estic. Apariţia lui Mélanie Laurent în film este probabil unul dintre motivele pentru care pelicula s-a bucurat de această atenţie. Tocmai de aceea n-aş spune că Le Concert este chiar un eşec pentru regizorul român. Radu Mihăileanu ar putea profita de falsul succes al acestui film pentru a-şi promova viitoarele producţii. Un punct de plecare reprezintă întotdeauna un avantaj.

În ceea ce priveşte distribuţia cred că aş putea să mă declar mulţumit. Reflectoarele au căzut bineînţeles pe Mélanie Laurent, dar cred că cel care trebuia să se bucure de această atenţie este Alexey Guskov. Acesta a avut o evoluţie sigură şi profesionistă, eclipsându-şi cumva colegii de platou. Din distribuţie nu au lipsit nici actorii români, iar dintre aceştia cei cu rolurile mai importante sunt Vlad Ivanov şi Valentin Teodosiu. Din tabăra franceză se mai remarcă Miou-Miou şi François Berléand.

Deşi în mod normal nu aş fi recomandat acest film, mă văd nevoit să fac asta pentru coloana sonoră şi pentru muzica lui Tchaikovsky.

Nota IMDb: 7.6

Nota Movie Feeds: 6

â
Anunțuri
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: